Zeit der letzten Brachen

Zeit der letzten Brachen

Bilder und Text: Lars Preisser

I remember how in the mid 90's, me

and friends would walk around Berlin’s

wastelands, the empty lots and gaps that

often appeared just in between buildings.

 

 

Sometimes I went to the flea market

next to Tacheles to trade Super Nintendo and

later, Playstation games.

 

 

It was the time when they just began to build

the new Potsdamer Platz. The city was still full

of wastelands then.

 

 

Now the last wastelands are disappearing one

by one and a commercial, non-consensual and

new oppressive architecture is taking their place.

 

 

Maybe it started when the German government

relocated from Bonn to Berlin.

 

 

Lützowplatz, which during the summer used to

turn into an amusement park, now belongs to

the conservative party and other political

institutions have their headquarters there, too.

 

 

In Mitte, in Prenzlauer Berg and so on, a lot of the

smaller empty lots are fenced already, while others

are still used by alternative initiatives, car-salesmen,

garages and so on.

 

 

It's difficult to still find a

wasteland without a fence or function attached.

 

 

This is a document of the current state of the

wastelands which will soon pass.

 

 

As for now, they still evoke a level of

that old emptiness.

 

 

But all those gaps I knew will

fade soon. And the city will become

hermetical.

 

 

It used to be these 'anti-spaces' where we learned to think

outside the box.

 

 

To navigate a city is to move through straight canals.

The wasteland used to be a moment of irritation within the

city, like a pause, a blink or a cut.

 

 

The wasteland is the liberation from prescribed

and defined spaces. Located in between an 'after'

and a 'before', the wasteland talks about

beginnings and ends, void and matter.

 

Die Installation Zeit der letzten Brachen von Lars Preisser basiert auf seinem persönlichen Archiv von Berliner Brachflächen, das er auf 16mm Filmmaterial festgehalten hat.

 

Fr, 03/13/2020 - 14:28
Kurzbeiträge

Einwürfe

Nolli lesen Kathrin Wildner und Dagmar Pelger sprechen darüber, wie man Karten liest
Die Mission. Kunst gegen Kälte 1997–2022 Anna Ulmer guckt im Gespräch mit Rudolf Goerke zurück auf die Obdachloseninitiave "Die Mission" in Hamburg
Spaces of Solidarity Der Kiosk of Solidarity macht Station in einer Ausstellung im Deutschen Architektur Zentrum

Fundsachen

Sechser Inflationär verbreitet: gepinselte Sechsen auf temporärem Stadtmobiliar. 
Catalogue of Street Furniture The Catalogue of Street Furniture by Natasha Krymskaya and Daniil Chikaev expresses love for scraps of wood, tattered oilcloth, pieces of organolith and other derelict materials.
OZ in Erinnerung Für „OZ: in memoriam“ hat sich Mary Limo

Straßenszenen

Zu Gast im 24. Stock Algisa Peschel, Stadtplanerin und eine der Erstbewohnerinnen des DDR-Wohnkomplexes in der Berliner Leipziger Straße lädt zu sich nach Hause ein.
10 Tage Jerevan Notizen ihres 10-tägigen Aufenthalts von Anna-Lena Wenzel
Glitches GLITCHES ist die Bezeichnung für eine Re

So klingt

der Görlitzer Park K.I.Z. rappt über den Görlitzer Park.
Pedestrian Masala Field-Recordings von Andi Otto aus Bangalore, Südindien.
Graffiti Auf den aklustischen Spuren von Graffiti mi Jo Preußler und Stefan Wartenberg vom Graffitimuseum.

So lebt

(e) es sich im Vertragsarbeiterheim in der Gehrenseestraße Im Februar 2023 lud ein Kollektiv[1] ein
man an der spanischen Touristikküste Architektur- und Reiseeindrücke von 2023/24 von Benjamin Renter, der an der spanischen Mittelmeerküste den Einfall der Investitionsarchitektur festgehalten hat.
es sich 20 Tage im Grenzturm Im Herbst 2019 hatten Kirstin Burckhardt